SAIDATINA KHADIJAH RA BIZ WOMEN
Siti Khadijah Binti Al-Khuwailid begitulah nama diberi, beliau merupakan seorang isteri, sahabat, dan kekasih yang penyayang kepada baginda Rasulullah s.a.w. Namun, di sebalik sifatnya yang lemah lembut dan penyayang itu, beliau merupakan seorang ahli perniagaan wanita yang amat dikenali sekitar tahun 585 masihi, selepas mewarisi perniagaan bapanya.
Dalam situasi masyarakat Arab pada zaman itu yang gemar memandang rendah terhadap kemampuan kaum hawa, Khadijah masih dapat berdiri seiring dangan mereka. Kehebatannya dalam bidang perniagaan merupakan sesuatu yang amat mengkagumkan pada ketika itu. Di sini ingin kami rungkaikan satu persatu akan kehebatan bagaimana cara Siti Khadijah berniaga.
PERTAMA : Saidatina Khadijah telah menggunakan konsep ‘empowerment’ dalam perniagaannya. ‘Apakah konsep yang dimaksudkan itu?.’
Konsep ini amat bertentangan dengan konsep berniaga secara kuku besi atau autokrasi, ini kerana beliau membenarkan para pekerjanya untuk berfikir, bertindak, dan mengambil keputusan dengan bebas. Dengan sikap yang sedemikian ia memberikan satu sumbangan yang positif dalam pengukuhan dan kemantapan sesebuah organisasi untuk berkembang.
Kita boleh mengambil contoh dalam hal ini, di mana ketua bagi sesebuah organisasi tidak harus mengekang dan menghadkan kebolehan para pekerjanya, agar suasana bekerja dengan tenang dan aman dapat berjalan dengan lancar serta bakal mengaut keuntungan yang banyak apabila dapat bekerjasama dengan baik.
Dalam konteks bisnes, Khadijah telah memberikan kuasa sehingga ke tahap yang tertentu kepada para pekerja dan ‘mudarib-nya’ iaitu (rakan kongsi yang mempunyai kepakaran dalam pengurusan) untuk menjalankan bisnesnya. Ini terbukti, apabila rombongan para pekerja dan mudarib-nya berniaga, beliau tidak turut serta bersama mereka.
Dalam konsep ‘Mudarabah’, perniagaan dikendalikan oleh mudarib dan para pekerja yang diberi kuasa untuk melanjutkan ‘empowerment’. Namun begitu, pemantauan yang berterusan tetap di jalankan.
KEDUA : Konsep Mudarabah ini adalah sangat bermanfaat kepada ekonomi sesebuah Negara kerana ia menggalakkan sifat keusahawanan, mengurangkan kebergantungan terhadap subsidi, dan menambahkan peluang pekerjaan untuk membantu mereka yang tidak berkemampuan.
Dalam pada itu, bagi Rasulullah s.a.w sendiri, selain daripada faedah kewangan, beliau juga turut mendapat faedah tidak ketara di atas kontrak mudarabah bersama Siti Khadijah berkaitan peranan strategik dan operasional yang dijalankan oleh Siti Khadijah.
KETIGA : Intipati kejayaan Siti Khadijah seterusnya adalah, kesinambungan perniagaan dan rancangan pewarisan atau ‘succession planning’.
Sejadah Eksklusif. Tebal & Empuk.RM230 (SEHELAI)FREE POSTAGE
Ia memberikan peranan penting dalam meneruskan perniagaan. ‘Succession planning’adalah satu proses dalam mempersiapkan orang lain sebagai pengganti kepada individu tertentu untuk sesebuah institusi. Dalam fahaman ini, institusi yang dimaksudkan itu adalah perniagaan Siti Khadijah.
Gangguan terhadap perniagaan selepas bersara atau meninggal dunia dapat dicegah sekiranya, ‘succession planning’ dijalankan. Dalam situasi ini, Siti Khadijah telah mengahwini Nabi Muhammad s.a.w kerana sifat baginda yang mulia dan secara tidak langsung menjadikan Nabi Muhammad s.a.w sebagai tunggak yang akan menggantikannya dalam urusan perniagaannya kelak.
Jika kita menganalisis perniagaan Siti Khadijah, dapat dilihat jelas di sini bahawa ia berada di fasa perluasan. Sebelum perniagaannya memasuki fasa kemerosotan, beliau telah mencari pengganti yang sesuai dan berkelayakan agar hayat perniagaannya dapat dipanjangkan.
KEEMPAT : Intipati kejayaan yang seterusnya adalah, beliau dapat menjangka segala permasalahan dalam perniagaan.
Seperti dalam permainan catur, seseorang individu itu harus dapat menjangkakan pergerakan musuh untuk menang. Begitulah cara yang diaplikasikan oleh Siti Khadijah. Antara masalah yang dapat dijangka oleh Khadijah adalah :
- Saiz pasaran tempatan yang kecil.
- Kurangnya perbezaan sehingga menyebabkan bisnes lambat berkembang atau gagal.
- Strategi perniagaan yang lemah hingga menyebabkan perniagaan tidak produktif.
- Tiada pasukan pengurusan yang efektif.
- Pelan perniagaan yang tidak berkesan.
- Matlamat perniagaan yang kabur atau tidak jelas.
‘Bagaimana Khadijah menyelesaikan masalah itu?.’ Bagi masalah yang pertama, beliau telah menerokai pasaran luar seperti Syria dan Yaman juga tidak hanya menumpukan perhatian kepada bisnes di Mekah sahaja.
Seterusnya, Khadijah telah memilih Nabi Muhammad s.a.w sebagai rakan kongsi kerana beliau dapat melihat kebijaksanaan baginda dalam perniagaan. Bagi masalah yang ketiga, beliau telah menyelesaikannya dengan menawarkan keuntungan yang tinggi kepada Nabi Muhammad s.a.w sebagai pelaburan yang akan mendatangkan keuntungan berlipat ganda.
Ini menunjukkan kebijaksanaan Khadijah dalam pengurusan kewangannya. Bagi masalah yang seterusnya pula, Khadijah mengurangkan risiko ini dengan menghantar pembantunya, Maisarah, untuk membantu Nabi Muhammad s.a.w dan sekaligus membantu memantau perniagaannya. Bagi mengatasi masalah serta pelan perniagaan yang tidak berkesan, beliau telah berjaya mengurangkan masalah agensi secara langsung dan tidak langsung. Manakala untuk menyelesaikan masalah yang terakhir, Khadijah telah menggunakan konsep mudarabah yang memadankan insentif dan matlamat perniagaan.
KELIMA : Seterusnya, intipati yang terakhir adalah, kecekapan Siti Khadijah dalam menguruskan masalah agensi.
Dalam perniagaan yang melibatkan pemodal dan pengurus perniagaan, wujud potensi untuk terbitnya masalah agensi. Bagi kontrak mudarabah, masalah akan timbul apabila usahawan tidak menjalankan tugasnya dengan baik mengikut cara yang melindungi hak-hak pihak yang terlibat.
Situasi yang dapat menggabungkan cara Siti Khadijah dalam mengurangkan masalah agensi adalah, dari segi insentif, dengan adanya kontrak mudarabah Nabi Muhammad mempunyai insentif untuk menjana keuntungan sebanyak mungkin. Ini kerana, semakin banyak keuntungan, maka semakin banyak pendapatannya.
Seterusnya, mekanisme pembahagian keuntungan. Mekanisme ini wujud melalui konsep kontrak mudarabah. Yang seterusnya, pemantauan dilakukan oleh Khadijah secara berterusan dengan bantuan pembantunya, Maisarah, dan Maisarah turut membantu memberikan maklumat yang sahih kepada Khadijah.
Abdul Rahman Bin Hj Nordin
email: manfah47@gmail.com
Talian : 019 492 2877
Syarikat Rahman 82 Global Enterprise (KC0049261-K)
Perniagaan Kami
Bisnes Jaringan Maya
Klinik Pakar Urut Anda
Rawatan Islam
Islamic Produk kesihatan, Makanan dan Minuman
Pakaian lelaki wanita
Tips Untuk Usahawan Muda
Ulasan
Catat Ulasan